Nieuws

Ervaren peer educators trainen studenten van de Haagse Hogeschool 4-10-2021

Gesprekken van middelbare school leerlingen over LHBT begeleiden, zo kan in een notendop de belangrijkste activiteit van Peer to peer Interventie worden samengevat. Studenten van de Minor Seksualiteit en diversiteit leren in hun werkgroeponderwijs te praten over seksualiteit op een ontspannen manier. Dit in een klas vol pubers toepassen, is spannend. In de training door de peer educators hebben de studenten geleerd hun persoonlijke verhaal te gebruiken, ook als ze ‘gewoon’ hetero zijn. Als dat toch lastig is, zijn er genoeg filmpjes te vinden van coming out verhalen door LHBT’s. Na een verhaal of filmpje is open vragen stellen ‘hoe is het om dit verhaal te horen?’ de beste uitnodiging tot gesprek. Ook was er aandacht voor hoe je met verschillende type leerlingen het meest effectief het gesprek aan kunt gaan. Stil of luidruchtig…wanneer leerlingen met elkaar in kleine groepjes zitten, hebben ze sowieso allemaal meer kans om iets te zeggen dan in de grote groep. ‘Orde houden’ is dan voor de peer educator makkelijker. Deze en andere tips & tricks hebben oud-peer educators doorgegeven aan de nieuwe generatie peer to peer voorlichters.