Wij zetten ons in voor de maatschappelijk acceptatie van seksuele – en gender diversiteit via scholen.
Wij vinden dat maatschappelijke acceptatie start met een gelijkwaardig gesprek en dat maatschappelijke acceptatie ook inhoudt dat er meer zichtbaarheid is van mensen met verschillende seksuele en gender diversiteit.
Dat gelijkwaardige gesprek willen wij voeren met middelbare scholieren, in hun eigen klas en op hun eigen school. Dat is vaak een eerste moment waarop scholieren behoefte beginnen te krijgen om hun vragen over seksualiteit, verliefdheid en relaties met leeftijdgenoten te bespreken.
Een gelijkwaardig gesprek over seksuele en gender diversiteit helpt om een veilige lhbtiq+ inclusieve school voor alle scholieren mogelijk te maken.
of je nu lesbisch, homo, biseksueel, transgender of hetero bent. Wij willen het gesprek binnen de school tot stand brengen. Met scholieren en studenten en begeleid door peer educators. Gewoon; open en eerlijk praten over twijfels, vragen, ervaringen uitwisselen en je mening geven.
Dit doen we door in de klas en op school het gesprek te openen. Door leeftijdsgenoten voor klasgenoten en medescholieren! Een gesprek waarin scholieren en peer educators naar elkaar luisteren en antwoord krijgen op hun eigen vragen. Waarin ze zich meer bewust kunnen worden van de manier waarop een homo, lesbie, bi of trans gender klasgenoot in het leven staat. Respectloos en agressief gedrag willen wij veranderen in begrip en tolerantie.
Omdat we kwaliteitszorg belangrijk vinden.
Door het inzetten van peer educators worden scholieren uitgedaagd het gesprek aan te gaan. Het is ons doel om scholieren serieus te nemen in wat ze te zeggen hebben over gender en seksuele diversiteit. De peer to peer educator is daarom slechts een klein beetje ouder dan de scholieren en dit draagt o.a. bij aan de gelijkwaardigheid.
Peer educator in 2017, 2019 en peer coach. Lindy deed haar bachelor International Studies aan de Universiteit Leiden, Campus Den Haag. Nu volgt ze een Master Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam.
Peer educator in 2020 en peer coach. Emma deed studiejaar 2020-2021 de Minor Seksualiteit en Diversiteit.
Peer educator in 2017, 2018, 2019 en peer coach. Rowena studeert aan de Hogeschool Leiden Vaktherapie Spraak & Drama. Ze is frontliner bij COC Nederland, ambassadeur van Milkshake festival en sinds 2020 Algemeen Bestuurslid bij Rotterdam Pride. En werkt nu als auditief begeleider bij Philadelphia.
Peer educator in 2015, 2016, 2017, 2018 en peer coach. Iris heeft de ambitie om ervaringsdeskundig trainer te worden en werkt bij de GGD.
Peer to peer educators kunnen studenten zijn van mbo, hbo en universiteit. Het kunnen ook scholieren zijn uit de bovenbouwklassen van een middelbare school die in gesprek gaan met leerlingen van de onderbouwklassen. Alle peer educators hebben gemeen dat ze het leuk vinden om met bijna-leeftijdgenoten meningen en ervaringen uit te wisselen als in een dialoog en door zich in te leven in de ander.
Ervaring laat zien dat de gesprekken tussen leerlingen en peer educators bijdragen aan bewustwording bij de leerlingen dat iedereen zelf mag kiezen voor een gender en seksuele identiteit. Of je nu als jongen gevoelens hebt voor meisjes of voor andere jongens of voor allebei; en ook of je nu als meisje gevoelens hebt voor jongens of voor meisjes of voor allebei. En of je jezelf nu man, vrouw of daartussenin wil noemen onafhankelijk van het lichaam waarin je bent geboren.
Op dit moment werken we samen met HBO-studenten van de Minor Seksualiteit en Diversiteit van de Haagse Hogeschool. Zij leren in de Minor theorieën over anti-discriminatie, seksualiteit en LHBTIQ+ en brengen die in praktijk door het gesprek aan te gaan met middelbare scholieren. Na hun studie kunnen ze in hun carrière die kennis en ervaring met peer to peer education blijven gebruiken om steeds het gesprek te starten over lhbti-inclusiviteit en zo bij te dragen aan de maatschappelijke acceptatie van gender en seksuele diversiteit.
Wij denken dat iedere jongere kan leren door training en oefening om zich te gedragen als een peer educator die graag naar jongeren luistert, hun vragen beantwoord en uitleg geeft over LHBTIQ+ waarbij zij of hij niet bang is om over de eigen seksualiteit te praten. En met de ervaring om als peer educator een voorbeeldrol voor scholieren te hebben en ermee te oefenen, betekent dat jongeren aan elkaar laten zien dat ze een rol van betekenis spelen in positieve maatschappelijke verandering.
Het bestuur van Stg uitvoering Peer to peer interventie (SPINT) in 2024. Vlnr Hidde, Marieke, Vhernadette, Lisette, Frank
Zit in het bestuur, is communicatiewetenschapper, werkzaam bij de Algemene Rekenkamer als manager Bestuur, Communicatie en Internationaal, heeft in het bestuur de portefeuille website (algemeen bestuurslid)