Meerjarenbeleidsplan en -begroting

Meerjarenbeleidsplan 2021-2024

      1. Inleiding

De stichting SPINT

Spint is opgericht om respect en verdraagzaamheid voor seksuele en genderdiversiteit onder leerlingen en studenten op middelbare scholen, mbo’s en hbo’s te vergroten.

Onze doelen:

      • Verliefdheid en seksualiteit in al haar vormen bespreekbaar te maken. Dus of je nu lesbisch, homo, biseksueel, transgender, queer, intersekse of hetero bent. Wij willen het gesprek binnen de school tot stand brengen. Met scholieren en studenten en begeleid door peer educators. Gewoon; open en eerlijk praten over twijfels, vragen, ervaringen uitwisselen en je mening geven.
      • Noodzaak van respect en begrip voor jongeren die niet hetero zijn en niet cisgender zijn te benadrukken. Dit doen we door in de klas en op school het gesprek te openen. Door leeftijdsgenoten voor klasgenoten en medescholieren. Een gesprek waarin scholieren en peer educators naar elkaar luisteren en antwoord krijgen op hun eigen vragen. Waarin ze zich meer bewust kunnen worden van de manier waarop een homoseksuele, lesbische, biseksuele, queer, intersekse of trans gender klasgenoot in het leven staat. Respectloos en agressief gedrag willen wij veranderen in begrip en tolerantie.
      • De acceptatie van alle vormen van verliefdheid en seksualiteit onder jongeren in onderwijsinstellingen inzichtelijk te maken en te meten. Omdat we kwaliteitszorg belangrijk vinden.

Onze ambitie:

Wij dromen van scholen met leerlingen en leraren waar het woord ‘coming out’ niet bestaat. Waar alle seksuele voorlichting altijd gaat over jongen met meisje, meisje met meisje, jongen met jongen en alle andere mogelijke variaties. Elke seksuele voorkeur wordt er zichtbaar en gezien als een eigen unieke keuze die je niet apart hoeft uit te leggen, laat staan waar je voor ‘uit de kast’ moet komen. We dromen van schoolprogramma’s waaruit ‘seksuele diversiteit’ is verdwenen omdat het volkomen normaal en geaccepteerd is dat iedereen alle smaken op gebied van verliefdheid en seksualiteit kan uitproberen.

Wie wij zijn

Het bestuur

Marieke Kroneman, docent en onderzoeker opleiding Pedagogiek aan de Haagse Hogeschool en bezig met promotieonderzoek naar de werking van peer education over lhbtiq+ op de houding van vmbo leerlingen ten opzichte van lhbt, heeft in het bestuur de portefeuille peer to peer projecten voorbereiden, uitvoeren en evalueren (voorzitter)

Frank Kuipers, zat in het bestuur PvdA Amsterdam als penningmeester, is bestuurslid bij Energie Amsterdam UA. Hij beheert in het bestuur de financiën (penningmeester)

Een secretaris voor het bestuur die is afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool en peer educator was en in het bestuur de portefeuille integriteitsbeleid op kan nemen, is gevraagd

Arjen Konijnenberg, communicatiewetenschapper, werkzaam bij de Algemene Rekenkamer als manager Bestuur, Communicatie en Internationaal, heeft in het bestuur de portefeuille website (algemeen bestuurslid)

Het bestuur is een uitvoerend bestuur. Het bestuur vergadert 4 x per jaar om uitvoering van projecten mogelijk te maken.

Vrijwilligers

Dat zijn alle peer educators die op afroep beschikbaar zijn om mee te denken over meerjarenbeleid, visie en missie, website en nieuwe peer to peer projecten. Lindy Blommestein, Nikki van der Geest, Rowena Hiwat, Hidde Hogervorst, Anne Pennock en Iris Roos zijn zelf peer educator geweest op verschillende scholen sinds 2014. De nieuwe peer educators die er elk jaar bij komen rekenen we ook tot onze vrijwilligers. Zij doen dat voor een afgesproken periode.

Samenwerkingspartners

Dat zijn de docenten van middelbare scholen, de Haagse Hogeschool en Universiteit Leiden die helpen om peer to peer projecten op te starten. Met de minor Seksualitei en Diversiteit is een convenant afgesleten over samenwerking. Ook de betaalde inhuur van hulp voor het trainen van peer educators, het maken van lesmaterialen en up to date houden van de website rekenen we tot onze samenwerkingspartners voor het meedenken met ons.

Henna Singh, docent biologie van het Stanislascollege Rijswijk met als taak veiligheid binnen school. Zij regelt onze peer to peer lessen voor de derde klassen op haar school.

Suze Stiphout, docent Nederlands van de Internationale Schakelklassen (ISK) van het Edith Stein College. Zij zorgt er voor dat we aan de tweede klassen ISK peer to peer lessen kunnen geven.

Aleid Landeweerd is vertrouwenspersoon binnen SPINT en vaste illustrator en ontwerper

Erwin Heyl, doet voor ons de fotografie tijdens projecten en helpt bij de statistische analyses van evaluaties

Onze missie, visie en actie

Onze Missie:

Wij zetten ons in voor de maatschappelijk acceptatie van seksuele – en genderdiversiteit via scholen voor voortgezet onderwijs, met name vmbo basis/ kader en TL.

Wij kiezen voor vmbo-scholen omdat daar het percentage leerlingen (12 t/m 16 jaar) dat positief denkt over lesbische, homo- en biseksuele jongeren nog laag is. Resp. 49 en 50 procent van de vmbo basis/kader en vmboTL-leerlingen denkt positief over homoseksualiteit. Van de vmbo basis/kader leerlingen denkt 42,5 procent dat een LHB leerling dit kan vertellen op school en van vmboTL denkt 46,9 procent van de leerlingen dat. Wij kiezen ook voor peer education op vmbo-scholen omdat daar de meeste leerlingen met een migratie-achtergrond zijn te vinden. Van hen denkt 40 procent positief over homoseksualiteit en 43 procent denkt dat een LHB leerling dit kan vertellen op school. Deze cijfers komen uit het onderzoek Health Behavior in School aged Children van 2017.

Middelbare scholieren die lesbisch, homo- of biseksueel (LHB) zijn hebben een minder goede relatie met de leraren en zij spijbelen veel vaker dan heteroseksuele leerlingen, resp. 21 % en 9 % spijbelt wel eens. Ook hebben LHB leerlingen vijf keer vaker dan heteroseksuele leerlingen gedachten over zelfmoord. Deze cijfers komen uit onderzoek door het Sociaal Cultureel Planbureau. 

Onze Visie:

Wij vinden dat maatschappelijke acceptatie start met een gelijkwaardig gesprek en dat maatschappelijke acceptatie ook inhoudt dat er meer zichtbaarheid is van mensen met verschillende seksuele en gender diversiteit.

Wij willen concreet bereiken dat door peer education jongeren onderling van elkaar leren over seksuele en gender diversiteit. Elk jaar willen we een tiental of meer nieuwe peer educators trainen en begeleiden in Den Haag. Zij geven in een schooljaar op minimaal twee vmbo-scholen in de regio Den Haag alle tweede of derde klassen drie lesuren peer education. We streven er naar dat peer educators actief willen blijven waardoor er aan nog twee vmbo-scholen in een schooljaar peer education kan worden aangeboden.

Onze Activiteit:

Dat gelijkwaardige gesprek willen wij voeren met middelbare scholieren, in hun eigen klas en op hun eigen school. Dat is vaak een eerste moment waarop scholieren behoefte beginnen te krijgen om hun vragen over seksualiteit, verliefdheid en relaties met leeftijdgenoten te bespreken.

Een gelijkwaardig gesprek over seksuele en gender diversiteit helpt om een veilige lhbtiq+ inclusieve school voor alle scholieren mogelijk te maken. We baseren ons daarbij op de contact theorie van Allport die stelt dat gelijkwaardig contact tussen mensen die vooroordelen over elkaar hebben, bevordert dat de vooroordelen verminderen. De organisatie (in ons geval de school) moet wel onderschrijven dat die vooroordelen niet goed zijn. Dit laatste staat in de onderwijskerndoelen voor iedere school.

Onze doelgroep

Door het inzetten van peer educators worden scholieren vanaf 15 tot 18 jaar uitgedaagd het gesprek aan te gaan. Het is ons doel om scholieren serieus te nemen in wat ze te zeggen hebben over gender en seksuele diversiteit. De peer to peer educator is daarom slechts een klein beetje ouder dan de scholieren en dit draagt o.a. bij een de gelijkwaardigheid.

Ervaring laat zien dat het gesprek onder leiding van de peer educator bijdraagt aan bewustwording over de eigen keuzes die iedereen mag maken over gender en seksuele identiteit of je nu als jongen gevoelens hebt voor meisjes of voor andere jongens of voor allebei; en ook of je nu als meisje gevoelens hebt voor jongens of voor meisjes of voor allebei. En of je jezelf nu man, vrouw of daartussenin wil noemen onafhankelijk van het lichaam waarin je bent geboren.

Vrijwilligers

Peer educators opleiden is ons middel én doel.

Peer to peer educators kunnen studenten zijn van mbo, hbo en universiteit. Het kunnen ook scholieren zijn uit de bovenbouwklassen van een middelbare school die in gesprek gaan met leerlingen van de onderbouwklassen. Alle peer educators hebben gemeen dat ze het leuk vinden om met bijna-leeftijdgenoten meningen en ervaringen uit te wisselen als in een dialoog en door zich in te leven in de ander.

Op dit moment werken we samen met HBO-studenten van de Minor Seksualiteit en Diversiteit van de Haagse Hogeschool. Zij leren in de Minor theorieën over anti-discriminatie, seksualiteit en lhbtiq+ en brengen die in praktijk door het gesprek aan te gaan met middelbare scholieren. Na hun studie kunnen ze in hun carrière die kennis en ervaring met peer to peer education blijven gebruiken om steeds het gesprek te starten over lhbtiq+-inclusiviteit en zo bij te dragen aan de maatschappelijke acceptatie van gender en seksuele diversiteit.

Wij denken dat iedere jongere kan leren door training en oefening om zich te gedragen als een peer educator die graag naar jongeren luistert, hun vragen beantwoord en uitleg geeft over lhbtiq+ waarbij zij of hij niet bang is om over de eigen seksualiteit te praten. En met de ervaring om als peer educator een voorbeeldrol voor scholieren te hebben en ermee te oefenen, betekent dat jongeren aan elkaar laten zien dat ze een rol van betekenis spelen in positieve maatschappelijke verandering.

 

      1. Activiteiten van 2021-2024

 

De doelstelling van SPINT om respect en verdraagzaamheid voor seksuele en genderdiversiteit onder leerlingen en studenten op middelbare scholen, mbo’s en hbo’s te vergroten, wordt concreet in een reeks activiteiten die we hieronder beschrijven. Speerpunt van die activiteiten is om het respect en de verdraagzaamheid zichtbaar te maken, vandaar het beleid om de lessen te beschrijven en met de leerlingen evaluaties te houden. Speerpunt van die activiteiten is ook om peer education te gebruiken als middel én doel daarom de nadruk in het beleid om peer educators te behouden zodat zij weer nieuwe peer educators trainen en inspireren.

Werven peer-educators

Wat betreft de werving van peer educators vindt die enerzijds plaats voor minorstudenten van de minor Seksualiteit en Diversiteit door de Haagse Hogeschool, via de gebruikelijke kanalen voor minorwerving. Dat gebeurt bijvoorbeeld via voorlichtingsavonden en de minormarkt van de Haagse Hogeschool. Studenten van diverse opleidingen nemen deel; oa huidtherapie, Pedagogiek, Social Work en van verschillende hogescholen maar allemaal met de interesse om ontspannen en sekspositief over gender en seksualiteit te praten.

Ook werven we studenten via onder andere sociale media. Denk aan gesponsorde posts op Facebook en Instagram, en het plaatsen van oproepen in relevante groepen. Daarnaast kan SPINT met lhbtqi+studentenorganisaties, zoals Student Pride en de Haagse studentenvereniging Philautia, samenwerken voor de werving van nieuwe peer educators. Per jaar zijn er acht nieuwe peer educators nodig. De werving daarvan via de minor Seksualiteit en Diversiteit verloopt goed. Echter het grootste deel van deze peer educators doet alleen een half studiejaar mee. Het is nodig dat er elk studiejaar ook twee tot drie peer educators betrokken blijven om nieuwe peer educators in te werken.   

Zoals verwoord in onze missie en doelstellingen; SPINT werkt met peer educators om de lhbtqi+ inclusie op scholen en de sociale acceptatie van lhbtqi+ personen bij scholieren te vergroten door middel van voorlichting over seksuele en genderdiversiteit. Daarvoor werkt SPINT in twee soorten trajecten met peer educators. We werken van september t/m februari van een studiejaar samen met studenten van de minor Seksualiteit en Diversiteit van de Haagse Hogeschool.  Ook werken we samen met vrijwilligers die vanwege eigen interesse of betrokkenheid bij het onderwerp seksuele en genderdiversiteit voorlichting willen geven. In beide gevallen stellen de nieuwe peer educators, in samenwerking met ervaren educators en leden van het bestuur, een passend lesplan op voor leerlingen van verschillende scholen. Het lesplan wordt uitgevoerd door de peer educators. Hoewel veel van de werkwijze voor educators verschillend zullen zijn, zorgen we altijd voor een eenduidige boodschap om leerlingen en studenten de verschillende perspectieven te laten ontdekken op het thema lhbtqi+ inclusie.

     

Opleiden peer educators

Het opleiden van peer educators is belangrijk omdat voor het voeren van een gelijkwaardig gesprek de peer educators geen mening aan de leerlingen moeten opleggen. Het gaat juist om meningen uitwisselen en leerlingen aanmoedigen om na te denken over hun eigen mening. In interviews met een kleine zestig leerlingen in 2015 en 2016 zeggen leerlingen dat ze het heel belangrijk en prettig vinden van de peer education dat ze hun eigen mening mogen geven.

Via de minor

Minorstudenten zullen in 2021, 2022, 2023 en 2024 in het kader van hun minorprogramma een lesplan voor minimaal drie lesuren opstellen en uitvoeren voor een of meerdere klassen. Tijdens de minor krijgen ze onderwijs dat hen voorbereidt om duidelijk en respectvol over seksualiteit te praten. De lesplannen die zij opstellen moeten worden goedgekeurd door hun docent en ook door SPINT. Als voorbereiding voor de uitvoering van de peer education zullen zij de lessen oefenen op andere peer-educators. In de eerste jaren van de periode 21-24 zullen voornamelijk de bestuursleden de taak van opleiding op zich nemen. Echter is het de wens van SPINT dat in 2023 en 2024 de peer educators voortkomend uit de minor hun ervaringen en kennis overbrengen in trainingen voor de nieuwe educators. 

Via train de trainer programma’s

De training aan vrijwilligers die niet aangesloten zijn bij de minor zullen worden gegeven door ervaren peer educators en leden van het bestuur. Zij zullen vanuit hun eigen ervaringen tools en tips meegeven voor het geven van een goede les. Ook kunnen experttrainingen worden ingezet om alle vrijwilligers en minorstudenten te trainen op gebieden als technieken in lesgeven, diversiteit en inclusie.

Ontwikkelen peer to peer lessen

Een belangrijk aspect van het peer to peer lesgeven is het zelf in kunnen delen van de lessen. Daarmee houdt je niet alleen de educators enthousiast en betrokken bij de organisatie, maar zorg je ook dat studenten achter hun eigen lessen staan en ze zich comfortabel voelen. Iedereen heeft een eigen manier van lesgeven. SPINT vindt het belangrijk dat voor deze verschillende manieren ruimte is. De nieuwe peer educators kunnen ook bouwen op bestaande lestechnieken en ervaringen van vorige educators. Zij hebben toegang tot de lesplannen die al eens zijn beproefd om inspiratie op te doen voor hun eigen lessen. In 2021 staan er zeven lesplannen op de website. Elk jaar zal dit groeien met zo’n drie tot vier lesplannen per jaar resulterend in omstreeks negentien lesplannen in 2024. De lesplannen zijn in een digitale lesplannenkaartenbak beschikbaar voor iedere bezoeker van de website.

Uitvoeren peer to peer lessen

SPINT weet uit ervaring en uit evaluaties van eerdere peer to peer lessen dat effectieve peer education voor lhbtiq+ inclusie niet plaats kan vinden in één enkele les. Daarom heeft SPINT gekozen om altijd een lessenserie aan te bieden. Daardoor kunnen de educators een band opbouwen met de leerlingen en de tijd nemen om dit toch vaak gevoelige onderwerp op de juiste manier te bespreken. Tijdens de lessen komt niet alleen informatie over seksuele en genderdiversiteit aan bod, maar is ook ruimte om stil te staan bij opvattingen van leerlingen en daarover in gesprek te gaan.

Evalueren peer to peer lessen

De lessen evalueren met de leerlingen gebeurt sinds het begin van de oprichting van SPINT. In evaluaties met vragenlijsten is het lastig om overtuigend bewijs te leveren voor de effectiviteit van de lessen. Maar in interviews geven leerlingen duidelijke en in grote meerderheid positieve reacties op de lessen. Beide manieren van evalueren willen we blijven doen. Ook het steeds weer beschrijven van de lessen en het zorgvuldig voorbereiden van de studenten die peer educator worden, horen bij de procesevaluatie van onze peer education. 

Wat we nog kunnen toevoegen is procesevaluatie met de docenten. In 2022 of 2023 willen we proberen studenten te vinden voor het interviewen van docenten die bij de lessen aanwezig waren. Afhankelijk van die uitkomsten beslissen we of met alle docenten per school jaarlijks geëvalueerd moet worden of dat enkele docenten elke twee jaar ook goed genoeg is. De ervaring leert dat docenten heel weinig tijd kunnen vrij maken voor interviews.

Contacten met middelbare scholen

Op twee middelbare scholen (Rijswijk en Den Haag) heeft de peer education van SPINT een vaste plek in het schooljaar van resp. 3e en 2e klas. Scholen zijn verplicht om tijd te besteden aan seksuele en genderdiversiteit maar hebben vaak niet de kennis in huis om dat door eigen docenten te laten doen. Voor leerlingen die voornamelijk afwijzend tegenover homoseksualiteit staan, is de ontmoeting met (bijna) leeftijdgenoten (peer educators) meestal extra effectief omdat die hun eigen persoonlijke (coming out) verhalen kunnen delen. Daar kan SPINT een uitkomst in zijn.

SPINT oriënteert zich ook op de mogelijkheden om een aanbod te doen aan leerlingen van Gender Straight Alliances (GSA). De leerlingen van een GSA zien het als hun taak om de school meer lhbtqi+ inclusief te maken door activiteiten te organiseren. In het schooljaar 2021-2022 start er een experiment met een GSA op een school in Breukelen. Ervaren peer educators van SPINT gaan de GSA-leden op de eigen school trainen tot peer educators zodat ze op hun eigen school aan de 2e klas voorlichting kunnen geven. Dit gebeurt in samenwerking met een lerarenopleider van het ICLON van de Universiteit Leiden. Studenten van de lerarenopleiding maatschappijleer zullen het experiment evalueren en beschrijven. In schooljaar 2022-2023 passen we de ervaringen uit het experiment toe op een middelbare school in Den Haag. Als dat succesvol is, voegen we de werkwijze toe aan ons aanbod. Ook geven we in de periode tot 2024 bekendheid aan onze ervaring met een GSA via de website.  

Behouden en betrekken van peer educators

SPINT is een aantrekkelijke organisatie om vrijwilliger voor te worden en te blijven door een aantal sterke elementen van peer education: leeftijdgenoten werken samen, peer educators hebben vrijheid om de peer to peer lessen te bedenken, leerlingen accepteren een boodschap van een leeftijdgenoot makkelijker dan van een volwassene, leerlingen vinden het prettig dat peer educators niet zo strikt zijn, en leerlingen vinden verhalen van peer educators geloofwaardiger dan van volwassenen. Deze elementen enthousiasmeren peer educators meestal om vrijwilliger te zijn bij SPINT. In de periode 2021-2024 willen we experimenteren met een aantal activiteiten om ervaren peer educators voor langere tijd dan alleen een projectperiode bij SPINT te betrekken en behouden.

We denken enerzijds aan activiteiten waarbij peer educators hun vaardigheden kunnen verdiepen en anderzijds activiteiten op sociaal vlak.

Verdieping van vaardigheden. SPINT wil ervaren peer educators gelegenheid bieden hun educator vaardigheden verder te ontwikkelen. De trainingen die voorafgaan aan de lessen, zijn bedoeld om basisvaardigheden te ontwikkelen. Het is echter van belang om de educators uit te dagen om te blijven reflecteren op hun ervaringen in de klas. Een training over bijvoorbeeld inclusief lesgeven kan educators stimuleren om zich nog beter in te leven in de leerlingen en hun denkbeelden over seksuele en genderdiversiteit. Ook kunnen de educators deze kennis die zij opnemen weer overdragen aan volgende generaties peer educators.

In het voorjaar van 2021 hebben peer educators een verdiepende training over ‘het gesprek in de multiculturele klas’ kunnen volgen. Bij een positieve evaluatie van de training zal deze herhaald worden komende jaren 2022, 2023 en 2024.

Activiteiten op sociaal vlak. Het bestuur heeft zich voorgenomen om tweemaandelijkse sociale evenementen te plannen zoals borrels en uitjes in de regio Haaglanden. Door het stimuleren van sociale cohesie onder peer educators, vergroten wij de kans dat zij in de toekomst betrokken willen blijven bij SPINT.

Voor 2021 staan einde zomer een kick off met serieuze en sociale onderdelen in de planning en een sociale activiteit rond kerst. In 2022 nemen we ons voor een nieuwjaarsborrel, lente-activiteit, herhaling van de training ‘het gesprek in de multiculturele klas’, seizoensafsluiting, kick off en kerstactiviteit te organiseren. Bij een positieve evaluatie van de inhoud en frequentie van de activiteiten zullen deze herhaald worden komende jaren 2022, 2023 en 2024. 

De website peertopeerinterventie.nl

We willen de kennis en expertise die we hebben opgedaan in de peer education-projecten meer actief en up to date gaan uitdragen. We willen daarbij nieuwe ervaringen integreren in oude kennis. Tot nu toe voegden we steeds nieuwe informatie toe op de website zonder de oude informatie te vervangen of te veranderen. De website moet een steeds meer activerende uitstraling op stakeholders krijgen zoals gender sexuality alliances (GSA’s) van middelbare scholen en geïnteresseerde docenten maatschappijleer. We gaan met geïnteresseerde vrijwilligers een werkgroep/taakgroep publiciteit starten die samenwerkt met onze webbouwer.

Verwachte resultaten

Respect en verdraagzaamheid voor seksuele en genderdiversiteit onder leerlingen op middelbare scholen is inzichtelijk gemaakt en toegenomen dankzij getrainde peer educators die vanuit wederzijds respect het gesprek aangaan met leerlingen zonder hen een mening op te leggen. Leerlingen én peer educators leren van en met elkaar. Dit wordt zichtbaar in procesevaluaties met hen. 

      1. Fondsenwerving en besteding van fondsen

Voor haar inkomsten is SPINT volledig afhankelijk van fondsen. Wanneer die zouden besluiten geen of veel minder middelen beschikbaar te stellen dan zouden de meeste activiteiten van SPINT die zorgen voor exposure (de website) en die zijn bedoeld om vrijwilligers te betrekken en te behouden (de sociale activiteiten en training) niet meer gefinancierd kunnen worden. SPINT heeft wel haar inkomsten gespreid over meerdere fondsen wat voor enige ‘risicospreiding zorgt’. Door de samenwerking met de Minor Seksualiteit en Diversiteit zijn de kosten voor werving en training van nieuwe peer educators vrijwel gehalveerd. Dit laatste en de ervaringen met enkele zeer trouwe fondsen tot nu toe zijn aanleiding om ons beleid voor fondsenwerving ongewijzigd voort te zetten. Immers, onze kernactiviteit het geven van de peer to peer lessen wordt nauwelijks bedreigd als de bijdragen van fondsen wegvallen. Ervaring leert dat een school wel bij wil dragen als het gaat om aanschaffen van bedankjes voor peer educators.   

Beleid voor werving en besteding van fondsen

SPINT bestaat door subsidies van gemeenten en donaties van derden die ingezet worden voor de uitvoering van peer education voor lhbtqi+ inclusief onderwijs. In onderstaande paragraaf vertellen we hoe de wijze van werving van fondsen en de wijze waarop beslist wordt over de besteding van die fondsen verloopt. Door deze toelichting is transparant wat het bestuur van de stichting een correcte en integere wijze vindt van fondsenwerving en de besteding van deze fondsen.

We verstaan onder fondsenwerving in deze paragraaf zowel donaties van vermogensfondsen en andere geldgevers als sponsoring van bedrijven en particulieren waarvoor SPINT tegenprestaties zoals bv naamsvermelding, vernoeming of inzet van personen levert. Tot nu toe heeft SPINT alleen nog te maken gehad met donaties.

Voorwaarden fondsenwerving voor SPINT:

      1. De stichting is en blijft volstrekt onafhankelijk van de geldgever in het kader van sponsoring en/of fondsenwerving.
      2. De stichting stelt zich transparant op bij het werven, ontvangen en uitgeven van fondsen; jaarlijks publiceert de stichting een overzicht met namen van wie middelen zijn ontvangen, hoe veel en hoe we dat hebben besteed, op de website.
      3. Als bedrijven of personen de stichting zouden willen sponsoren sluiten we daar een aparte overeenkomst over af waarin wordt vastgelegd welke wederdienst SPINT daarvoor biedt. Dit wordt ook gepubliceerd op de website.

Waarom fondsenwerving:

Het doel van fondsenwerving is het financieren, bevorderen en coördineren van activiteiten die SPINT in de meest ruime zin ten goede komen en te herleiden zijn tot het behalen van de doelstelling peer education voor lhbtqi+ inclusief onderwijs en waarvoor financiering niet elders is geregeld.

Sponsoring

Elk bedrijf of particulier dat met respect voor de belangen en de functie van de stichting de organisatie wil sponsoren is welkom. Om de goede naam van de stichting te beschermen, zullen bedrijven of particulieren die diensten of producten aanbieden die schadelijk zijn voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid in het algemeen en voor jeugdigen (de doelgroep van onze activiteiten) in het bijzonder, geweerd worden als sponsor.

Donaties

Alle particulieren, fondsen, bedrijven, instellingen en andere organisaties, die met respect voor de belangen en de functie van de stichting de organisatie willen steunen, zijn in principe welkom. Om de goede naam van de stichting te beschermen, zullen donateurs met een reputatie die inclusiviteit in de breedste zin van het woord niet onderschrijven worden geweerd.

Donaties gebruiken we volgens de bestemming die past binnen de statutaire doelstelling en het beleidsplan van de stichting.

Financieel beheer/Transparantie/Verslaglegging

De stichting zorgt voor een getrouwe financiële verantwoording betreffende opbrengsten en uitgaven. Dit wordt ook openbaar gemaakt in het financieel jaarverslag op de website.

De stichting zorgt voor externe verslaglegging in de vorm van een jaarverslag. Verantwoording en transparantie zijn kernwoorden bij ‘goede’ fondsenwerving. Fondsenwerving is gebaseerd op vertrouwen dat donateurs en bedrijven hebben in de organisatie. Onze manier om dit vertrouwen te borgen is een adequate verslaglegging.

Projecten

Om de herkenbaarheid van de fondsenwerving te vergroten worden de doelen voor de fondsenwerving beschreven in de vorm van projecten. Deze projecten hebben zo veel mogelijk een concreet duidelijk omschreven doel met een afgesproken looptijd, target en budget.

 

      1. Risico’s

In een vrijwilligersorganisatie die samenwerkt met een groot aantal autonome partners zijn een aantal onzekerheden aan de orde van de dag:

Vrijwilligers

Uitstroom en onvoldoende nieuwe aanwas van vrijwilligers brengt de activiteiten van SPINT ernstig in gevaar. Met activiteiten voor behouden en betrekken en werven van peer educators proberen we dat tegen te gaan. Het convenant met de Haagse Hogeschool voor de uitvoering van peer education door studenten van de Minor Seksualiteit en Diversiteit is ook een oplossing voor de werving van nieuwe peer educators.

Scholen

Als scholen besluiten op een andere manier dan met peer education, aan lhbtqi+ inclusie aandacht te gaan besteden dan kan SPINT haar activiteiten niet meer uitvoeren. De beste manier waarop we dit risico kunnen verkleinen is door meer verschillende activiteiten te gaan ontplooien op verschillende scholen en instellingen. We zijn verschillende mogelijkheden aan het verkennen door aan te bieden dat peer educators training bieden aan leden van een GSA. Een van de peer educators heeft een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van peer education in het jongerenwerk. Ook hebben we geëxperimenteerd met het geven van een vrijwillig werkcollege over seksuele en gender diversiteit aan eerstejaars studenten. Dit zijn voorbeelden van het verbreden van ons aanbod en onze expertise.

 

      1. Meerjarenbegroting 2021-2024

De begroting stijgt elk jaar met een paar 100 euro omdat onze kernactiviteit elk jaar hetzelfde blijft maar van de exposure en disseminatie en vrijwilligersbinding maken we steeds elk seizoen een beetje meer werk.

Toelichting per begrotingspost:

UITGAVEN

      1. Voorbereiding:

De kosten voor werving, selectie (intakes) en training van de peer educators zijn hier geboekt. Wanneer we op meer scholen actief zijn zullen de kosten hiervoor ook groeien

      1. Uitvoering:

De kosten ten behoeve van de uitvoering van het project, waaronder Jongerenparticipatie-activiteit, intervisiebijeenkomsten en kosten voor vrijwilligersmanagement.

      1. Materialen:

Het betreft hier uitgaven voor het up to date houden en verbeteren van de website, fotografie, en het laten illustreren en redigeren van voorlichtings- en lesmaterialen. De website wordt grondig aangepakt in 2021 daarna worden er minder kosten verwacht voor onderhoud website

      1. Projectleiding en disseminatie:

Op deze post zijn o.a. de kosten voor publiciteit, bestuursdagen, reis- en onkostenvergoeding geboekt. Daarnaast de onkostenvergoeding voor M. Kroneman. Naarmate het aantal verschillende activiteiten zal toenemen en ook het aantal locaties van activiteiten toeneemt, stijgen de kosten.

      1. Evaluatie en organisatie-ontwikkeling

Dit betreft het inhuren van experts voor hulp bij het analyseren van enquêtes die we voor en na de peer to peer lessen afnemen bij leerlingen en voor het stimuleren van medewerking van peer educators bij beleids- en methodiekontwikkeling en hen en het bestuur daarin scholen.

INKOMSTEN

De bijdragen van de gemeente Rijswijk, de Haëllastichting, het Fonds 1818, stichting Boschuysen, gemeente Den Haag en inkomsten uit aanvragen ihkv impuls-oproepen van MAEX zijn hier opgenomen.

De bijdrage van de gemeente Den Haag loopt terug omdat we verwachten meer projecten buiten de gemeente Den Haag te gaan doen. In 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen dat kan een beleidswijziging ten nadele of ten goede voor de uitgaven voor LHBT-emancipatie ten gevolge hebben. Dat is ook een reden dat we voorzichtig zijn om de bijdrage van de gemeente Den Haag al te hoog in te schatten.

De bijdrage van stichting Boschuysen neemt toe ter compensatie van de terugloop gemeente Den Haag. Mogelijk dat gelden ihkv impuls MAEX ook een uitkomst bieden. Dit is niet op voorhand te zeggen welke impulsen MAEX zal doen uitgaan.

In deze meerjarenraming wordt voorzien dat de toenemende activiteiten van de stichting voor een groter deel kunnen worden bekostigd uit de reserves en eventuele extra inkomstenbronnen van Spint.

2021

uitgaven

post

  

1

Voorbereiding

4.500,00

2

Uitvoering

2.000,00

3

Materialen

2.250,00

4

Projectleiding en disseminatie

1.700,00

5

Evaluatie en organisatieontwikkeling

2.400,00

 

totaal

12.800,00

inkomsten

Gemeente Rijswijk

 

1000

Bijdrage Haella Stichting

 

2000

Bijdrage Fonds 1818

 

2500

Bijdrage stichting Boschuysen

 

2000

Bijdrage scholen

 

pm

MAEX impuls

 

2500

Gemeente Den Haag

 

2700

Eigen middelen SPINT

 

100

totaal

 

12.800

2022

uitgaven

post

  

1

Voorbereiding

3.500,00

2

Uitvoering

2600,00

3

Materialen

1500,00

4

Projectleiding en disseminatie

2000,00

5

Evaluatie en organisatieontwikkeling

900,00

 

totaal

10.500,00

Mogelijke inkomstenbronnen

Gemeente Rijswijk

 

Pm

Bijdrage Haella Stichting

 

Pm

Bijdrage Fonds 1818

 

Pm

Bijdrage stichting Boschuysen

 

Pm

Bijdrage scholen

 

Pm

MAEX impuls

 

Pm

Gemeente Den Haag

 

Pm

Eigen middelen SPINT

 

Pm

totaal

 

10.500,00

 

2023

uitgaven

post

  

1

Voorbereiding

3.500,00

2

Uitvoering

2.500,00

3

Materialen

1.600,00

4

Projectleiding en disseminatie

2.250,00

5

Evaluatie en organisatieontwikkeling

900,00

 

totaal

10.750,00

Mogelijke inkomstenbronnen

Gemeente Rijswijk

 

pm

Bijdrage Haella Stichting

 

pm

Bijdrage Fonds 1818

 

pm

Bijdrage Stg Boschuysen

 

pm

Bijdrage scholen

 

pm

MAEX impuls

 

Pm

Gemeente Den Haag

 

pm

Eigen middelen SPINT

 

pm

totaal

 

10.750,00

2024

uitgaven

post

  

1

Voorbereiding

3.600,00

2

Uitvoering

2.400,00

3

Materialen

1.600,00

4

Projectleiding en disseminatie

2.350,00

5

Evaluatie en organisatieontwikkeling

900,00

 

totaal

10.950,00

mogelijke inkomstenbronnen

Gemeente Rijswijk

 

pm

Bijdrage Haella Stichting

 

pm

Bijdrage Fonds 1818

 

pm

Bijdrage Stg Boschuysen

 

pm

Bijdrage scholen

 

pm

MAEX impuls

 

Pm

Gemeente Den Haag

 

pm

Eigen middelen SPINT

 

pm

totaal

 

10.950,00