Over Ons

WAAR WIJ VOOR STAAN

Missie

Wij zetten ons in voor de maatschappelijk acceptatie van seksuele – en gender diversiteit via scholen.

Visie

Wij vinden dat maatschappelijke acceptatie start met een gelijkwaardig gesprek en dat maatschappelijke acceptatie ook inhoudt dat er meer zichtbaarheid is van mensen met verschillende seksuele en gender diversiteit.

Actie!

Dat gelijkwaardige gesprek willen wij voeren met middelbare scholieren, in hun eigen klas en op hun eigen school. Dat is vaak een eerste moment waarop scholieren behoefte beginnen te krijgen om hun vragen over seksualiteit, verliefdheid en relaties met leeftijdgenoten te bespreken.

Een gelijkwaardig gesprek over seksuele en gender diversiteit helpt om een veilige lhbtiq+ inclusieve school voor alle scholieren mogelijk te maken.

Onze doelen

Verliefdheid en seksualiteit in al haar vormen bespreekbaar maken,

of je nu lesbisch, homo, biseksueel, transgender of hetero bent. Wij willen het gesprek binnen de school tot stand brengen. Met scholieren en studenten en begeleid door peer educators. Gewoon; open en eerlijk praten over twijfels, vragen, ervaringen uitwisselen en je mening geven.

Noodzaak van respect en begrip voor jongeren die niet hetero zijn, benadrukken.

Dit doen we door in de klas en op school het gesprek te openen. Door leeftijdsgenoten voor klasgenoten en medescholieren! Een gesprek waarin scholieren en peer educators naar elkaar luisteren en antwoord krijgen op hun eigen vragen. Waarin ze zich meer bewust kunnen worden van de manier waarop een homo, lesbie, bi of trans gender klasgenoot in het leven staat. Respectloos en agressief gedrag willen wij veranderen in begrip en tolerantie.

Acceptatie van alle vormen van verliefdheid en seksualiteit onder jongeren in onderwijsinstellingen inzichtelijk maken en meten.

Omdat we kwaliteitszorg belangrijk vinden.

ONS TEAM

Peer educators

Door het inzetten van peer educators worden scholieren uitgedaagd het gesprek aan te gaan. Het is ons doel om scholieren serieus te nemen in wat ze te zeggen hebben over gender en seksuele diversiteit. De peer to peer educator is daarom slechts een klein beetje ouder dan de scholieren en dit draagt o.a. bij aan de gelijkwaardigheid.

Lindy Blommestein

Peer educator in 2017, 2019 en peer coach. Lindy deed haar bachelor International Studies aan de Universiteit Leiden, Campus Den Haag. Nu volgt ze een Master Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam.

Emma van den Bos

Peer educator in 2020 en peer coach. Emma deed studiejaar 2020-2021 de Minor Seksualiteit en Diversiteit.

Nikki van Geest
Peer educator in 2015, 2017, 2019 en peer coach. Nikki studeert Vaktherapie Beeldend aan de Hogeschool Leiden. Ze is vooral geïnteresseerd in de (complexe) psychiatrie. Ook is ze activist voor LHBTIQ+, het klimaat, feminisme en antikapitalisme.
Rowena Hiwat

Peer educator in 2017, 2018, 2019 en peer coach. Rowena studeert aan de Hogeschool Leiden Vaktherapie Spraak & Drama. Ze is frontliner bij COC Nederland, ambassadeur van Milkshake festival en sinds 2020 Algemeen Bestuurslid bij Rotterdam Pride. En werkt nu als auditief begeleider bij Philadelphia.

Anne Pennock
Peer educator in 2016, is afgestudeerd als HBO-pedagoog en trainer aan de Haagse Hogeschool. Anne werkt nu als HBO-Pedagoog op het Pleysier College met leerlingen met opstandige oppossitionele gedragsproblemen en autisme. Op deze school begeleidt ze jongeren individueel met hun problematiek en adviseert zij docenten.
Iris Roos

Peer educator in 2015, 2016, 2017, 2018 en peer coach. Iris heeft de ambitie om ervaringsdeskundig trainer te worden en werkt bij de GGD.

Peer educators opleiden is middel én doel!

Peer to peer educators kunnen studenten zijn van mbo, hbo en universiteit. Het kunnen ook scholieren zijn uit de bovenbouwklassen van een middelbare school die in gesprek gaan met leerlingen van de onderbouwklassen. Alle peer educators hebben gemeen dat ze het leuk vinden om met bijna-leeftijdgenoten meningen en ervaringen uit te wisselen als in een dialoog en door zich in te leven in de ander.

Leerlingen

Ervaring laat zien dat de gesprekken tussen leerlingen en peer educators bijdragen aan bewustwording bij de leerlingen dat iedereen zelf mag kiezen voor een gender en seksuele identiteit. Of je nu als jongen gevoelens hebt voor meisjes of voor andere jongens of voor allebei; en ook of je nu als meisje gevoelens hebt voor jongens of voor meisjes of voor allebei. En of je jezelf nu man, vrouw of daartussenin wil noemen onafhankelijk van het lichaam waarin je bent geboren.

Studenten

Op dit moment werken we samen met HBO-studenten van de Minor Seksualiteit en Diversiteit van de Haagse Hogeschool. Zij leren in de Minor theorieën over anti-discriminatie, seksualiteit en LHBTIQ+ en brengen die in praktijk door het gesprek aan te gaan met middelbare scholieren. Na hun studie kunnen ze in hun carrière die kennis en ervaring met peer to peer education blijven gebruiken om steeds het gesprek te starten over lhbti-inclusiviteit en zo bij te dragen aan de maatschappelijke acceptatie van gender en seksuele diversiteit.

Wij denken dat iedere jongere kan leren door training en oefening om zich te gedragen als een peer educator die graag naar jongeren luistert, hun vragen beantwoord en uitleg geeft over LHBTIQ+ waarbij zij of hij niet bang is om over de eigen seksualiteit te praten. En met de ervaring om als peer educator een voorbeeldrol voor scholieren te hebben en ermee te oefenen, betekent dat jongeren aan elkaar laten zien dat ze een rol van betekenis spelen in positieve maatschappelijke verandering.

ONS TEAM

Bestuur

Wie zijn de peer to peer interventie? Voluit is het Stichting uitvoering peer to peer interventie (SPINT).Het bestuur is een uitvoerend bestuur. Het bestuur vergadert 4 x per jaar om uitvoering van projecten mogelijk te maken. Elk jaar legt het bestuur officieel verantwoording af van de activiteiten van SPINT in een jaarverslag. De jaarverslagen staan hier:

Het bestuur van Stg uitvoering Peer to peer interventie (SPINT) in 2024. Vlnr Hidde, Marieke, Vhernadette, Lisette, Frank

Vhernadette van Elleswijk
Vhernadette was peer educator in 2016, 2017, 2018 en 2019. Zij is lid van het bestuur in de functie van secretaris en met de portefeuille integriteitsbeleid. Vhernadette is bachelor afgestudeerd Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Haagse Hogeschool met als afstudeerscriptie een onderzoek naar het bespreekbaar maken van het onderwerp LHBTi onder de jongeren uit de buurt Laakkwartier. Zij werkt nu als gezinscoach/ WMOcoach bij FamilySupporters.
Hidde Hoogervorst
Hidde is algemeen bestuurslid. Hij studeerde af aan MBO Rijnland als Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. Hij werkte bij ‘het trainingshuis’ van stichting de Haardstee. Nu is hij werkzaam als woonbegeleider bij het COA en daar aandachtsfunctionaris voor de LHBTIQAP+ gemeenschap. Hidde was peer educator in 2016, 2017, 2018 en 2019.
Arjen Konijnenberg

Zit in het bestuur, is communicatiewetenschapper, werkzaam bij de Algemene Rekenkamer als manager Bestuur, Communicatie en Internationaal, heeft in het bestuur de portefeuille website (algemeen bestuurslid)

Marieke Kroneman
Marieke is docent en onderzoeker opleiding Pedagogiek aan de Haagse Hogeschool (HHS). Zij coördineert het projectonderwijs in de Minor Seksualiteit en Diversiteit van de HHS. In 2022 promoveerde zij op onderzoek naar de impact van peer education aan leerlingen van het VMBO over het thema LHBT+ op hun houding tegenover LHBT leeftijdgenoten. De titel van haar proefschrift is Peer education as an opportunity for practicing respect for sexual and gender diversity. Ze is voorzitter van het bestuur en heeft de portefeuilles fondsenwerving, training van peer educators en evaluatie van de peer to peer lessen.
Frank Kuipers
Zit in het bestuur en vervult de rol van penningmeester. Is indertijd als socioloog afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Heeft vooral gewerkt als medewerker van verschillende sociale diensten in Nederland en is nu gepensioneerd. Is daarnaast actief geweest in de Amsterdamse PvdA, onder andere als lid van de toenmalige Stadsdeelraad Westerpark. Momenteel als vrijwilliger lid van diverse besturen waaronder Spint.
Lisette
Lisette (ivm haar werk geen achternaam) is bestuurslid met de taak PR en promotie. Ze is afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener aan de Haagse Hogeschool. Ze werkt als sociotherapeut in een kliniek. Ze is geïnteresseerd in verbinden van mensen, community’s opzoeken en creatief bezig zijn. In 2016 was Lisette zelf peer educator. Nu is zij voor studenten van de Minor Seksualiteit en Diversiteit het gezicht en eerste aanspreekpunt.