Als student heb ik meegedaan aan het peer-to-peer project, en wat een waardevolle ervaring was dat! Het was geweldig om me in te zetten voor een doelgroep die vaak met seksualiteit worstelt en hierover nog veel te leren heeft. Het doel was niet alleen om kennis over seksualiteit te vergroten, maar vooral om een veilige ruimte te creëren waar jongeren met elkaar kunnen praten over onderwerpen die vaak als taboe worden gezien.
Het project bestond uit 3 interactieve lessen die naadloos op elkaar aansloten. Bij de start waren de leerlingen natuurlijk nieuwsgierig en spannend over wat hen te wachten stond. ‘Wat gaan we doen? Wat kunnen we vragen? Waar liggen de grenzen?’ En terecht, want dit is geen makkelijk onderwerp.
Helaas, door de beperkte tijd van 3 lessen, was de impact die we konden maken beperkt. We baseerden de inhoud op een enquête, maar konden niet anticiperen op de specifieke behoeften van iedere leerling. Die ene leerling met andere vragen is net zo belangrijk, maar helaas konden we daar niet altijd op inspelen.
Toch ben ik enorm trots op wat we hebben bereikt! 🌟 Het was een kans om jongeren te laten zien dat het oké is om over deze onderwerpen te praten. De impact die we hadden was klein, maar ik geloof dat elke stap in de goede richting telt.”
Ook peer educator worden? Schrijf je in voor Minor Seksualiteit en Diversiteit van de Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences → Kies op maat – Seksualiteit en diversiteit